Minden szívben lakozik egy szivárvány


 „Minden szívben lakozik egy szivárvány”

Ez a címe annak a projektnek, amelyet ebben a tanévben hozott létre a Centropa Alapítvány ösztönzésére és támogatásával városunk egyetlen középfokú intézményében, a Berettyóújfalui Szakképzési Centrum József Attila Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájában tanító két pedagógus, Gulyásné Lovász Mária és Pallagi Józsefné, két nyíregyházi kolléga, Csernyik András nevelőtanár és Babolcsi Andrea múzeológus közreműködésével.

A Centropa Alapítvány tevékenységének egyik célja, hogy a másság elfogadásának tanításához hozzájáruljon projektek létrehozásának ösztönzésével és támogatásával. Ennek a jegyében hozta létre a szervezet a Közös Nevező Oktatási Programot, melynek első szemináriuma még 2016. januárjában zajlott Budapesten, amelyen 13 gyermekintézmény 37 pedagógusa vett részt az ország minden részéről, köztük mi is. A szeminárium célja az volt, hogy lehetőséget teremtsen különböző kulturális, szociális, vallási hátterű oktatási intézmények pedagógusainak, hogy közösen dolgozzanak ki olyan projekteket, melyek összehozzák diákjaikat, hidakat építenek a társadalom különböző szegmenseit képviselő iskolák között. Különböző partnerségeket, együttműködési lehetőségeket kínálnak fel a pedagógusoknak, melyek a diákok számára izgalmasak lehetnek, érzékenyítő és pedagógiai tartalommal egyaránt rendelkeznek. Úgy gondoljuk, hogy érdemes kihozni a diákokat komfortzónájukból, érdemes olyan interaktív oktatási programokba bevonni őket, melynek eredményeképpen saját közvetlen környezetüknél messzebbre látnak majd, enyhítik a természetes szegregációt, megismerkedhetnek más élethelyzetben és körülmények között élő kortársaikkal, érzékenyítenek, és a világot a leegyszerűsítések helyett a maguk összetettségében tudják majd vizsgálni. A program célja, hogy olyan tartós partnerségek jöjjenek létre a tanárok között, amelyek üdítő színfoltot vihetnek az oktatási rendszerbe, hidakat építenek tanárok, diákok és intézmények között egyaránt, olyan élményekkel gazdagíthatják az érintett tanulókat, melyre a későbbiekben is emlékezni fognak. Az alapítvány segít a projektek megvalósításában szervezői tanácsadással, mentorálással és pénzügyi támogatással is.

centrópa1

Az oktatási program lényegét megismerve örömmel kapcsolódtunk be a projektkészítésbe, és a három napos szemináriumon való részvétel során tematikus programok mentén megismerkedhettünk a programban résztvevő pedagógusokkal. A nyíregyházi kollégákban igazán remek partnerekre találtunk, emellett egy alapítványi mentortanártól is sok segítséget kaptunk. Tanulóink számára a más hátterű fiatalokkal való megismerkedést a nyíregyházi Magdaléneum Fogyatékosok Református Ápoló, Gondozó Otthonának lakói jelentették. A találkozókat gondos szervezői munka előzte meg, olyan programokat próbáltunk összeállítani, amelyek a fiatalok számára érdekesek, kreatívak, emlékezetesek lesznek, emellett a másik jobb megismerését, elfogadását szolgálják.

centrópa2

Az első találkozóra 2017. januárjában került sor Nyíregyházán, a Jósa András Múzeumban, ahol a fiatalok a Nem Privát Színház nevű amatőr társulat játékos, dramatikus foglalkozásán együttesen tevékenykedve ismerkedhettek meg egymással, majd szintén egy érdekes múzeumpedagógiai csoportfoglalkozás keretén belül végezhettek közös feladatmegoldást. Közös ebéd után a mi iskolánk 10 tanulója (Balogh Henrietta, Balogh Jázmin, Csirmaz Evelin, Farkas Krisztina, Nagy Enikő, Sándor Viktória, Szabolcsi Veronika, Tóth Kimberli, 9./A; Hasenauer Titanilla, Szabó Patrícia, 10./A osztályos tanulók) meglátogatták a partnerintézet fiataljainak otthonát, foglalkoztató szobáit, betekintést nyerhettek az életkörülményeikbe, életrendjükbe, életmódjukba, kis világukba.

centrópa3

A márciusi hónapban háromszor is lehetőségünk volt közös programokra, kétszer Nyíregyházán, egyszer pedig Budapesten. A találkozók során közös produktumot hoztunk létre, elvállaltuk a Jósa András Múzeum egyik gyermekfoglalkoztató csoportszoba falának rajzokkal való dekorálását, és azok kifestését. Nagy munka volt, de a kis csapat nagy kedvvel, kreativitással, aktivitással dolgozott, nagyon jó hangulatban teltek a munkaórák. Ezen kívül jutott idő még múzeumi csoportfoglalkozásokra és a nyíregyházi Vadasparkban egy kis sétára is. Budapestre utazva a két csapat közösen sétálhatott a Duna-parton, megcsodálva fővárosunk szépségét, csoportfoglalkozáson vehettek részt a Nemzeti Múzeumban, közös ebéd után pedig a Miniverzum interaktív terepasztal-kiállítását nézhettük meg, köszönet ezért Tóth-Vásárhelyi Éva budapesti mentorunknak.

centrópa4

Áprilisban pedig a mi csapatunk látta vendégül a nyíregyházi fiatalokat, iskolánk bemutatása után közösen egy dekoratív sziklakertet építettünk az iskola előkertjében. Közös ebéd után egy hangulatos séta keretében mutattuk meg vendégeinknek városunk néhány látványosságát.

A projekt e tanévi zárásaként május hónapban projektzáró ünnepségen vehettünk részt Budapesten egy két napos kirándulás keretében. Az ünnepségen levetítették az összes projekt programjairól készült videó-felvételeket, és minden résztvevő csapat kapott ajándékot és oklevelet. Kirándulásunk második napját kötetlen, közös városi sétával, beszélgetéssel tölthettük.

A projekt minden egyes résztvevője számára nagyon sok élményt, pluszt jelentett ez a programsorozat, és mindnyájunk véleménye, hogy a következő tanévben is folytatni kellene ezt a nagyszerű rendhagyó programot, reméljük, hogy lesz rá lehetőségünk.

Pallagi Józsefné

Hozzászólások lezárva.