Eötvös József Program – Pedagógiai-szakmai szolgáltató intézet fejlesztése és Projektháló Kiemelt Projekt
A TÁMOP-3.3.13-13/1-2013-0001 kódszámú Eötvös József Program célja egy olyan méltányos oktatási rendszer megteremtésére irányuló komplex program- és szolgáltatáscsomag összeállítása és megvalósítása, amelynek elemei ágazati együttműködéseken alapulva összehangoltan és átfogóan működnek, így egymást kiegészítve és egymás eredményeire építve mozdítják elő a köznevelés intézményi rendszerében a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességét és általában véve a társadalmi befogadást.
A Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI) az elmúlt évek szakmai tapasztalataira és eredményeire építve létrehoz egy olyan pedagógiai-szakmai szolgáltató intézetet (Eötvös József Pedagógiai Intézet – EJPI), amely speciálisan a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók esélyegyenlőségének és előrehaladásának segítése érdekében pedagógiai támogatás, integrációs felkészítés, a képesség-kibontakoztató felkészítés feladataihoz kapcsolódó tevékenységekhez biztosít szolgáltatásokat. A projekt ezen intézményrendszer létrehozását célozza.
A program a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben működő és az országos kompetenciamérések eredményei alapján alulteljesítő intézmények bevonásával valósítja meg a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek iskolai sikerességét elősegítő fejlesztéseket.
A program megvalósításában az intézményünkből 5 fő pedagógus mentorként vesz részt.
- Módszertani didaktitkai mentor, mentorcsoport vezetője: Strubáné Fenyves Anita; Kommunikáció-fejlesztés mentor: Struba Levente;
- Egészség-megőrzési és mentálhigiénés mentor: Tóth-Papp Józsefné;
- Konfliktuskezelési mentor: Bálintné Dovák Andrea
- Tanulás-módszertani mentor: Balyi Jánosné
A mentorok munkáját intézményi javaslatra napi 6 órában 2 fő mentorasszisztens segíti. A mentorasszisztensek feladata a szülők fokozottabb bevonása az iskola életébe és a tanulók napi ügyeibe, támogató segítségnyújtás a gyermekjóléti szolgálattal történő kapcsolattartás, családlátogatások megszervezése, pedagógusokkal szülők meglátogatása.
A hálózatban történő megvalósítás szakmai irányítói a TKKI keretében létrejövő Eötvös József Pedagógiai Intézet és a menedzsment munkatársai. A megvalósítás során egy fejlesztő programot adaptálnak az intézmények, digitális tananyagokat fejlesztenek számukra, valamint a program munkatársai iskolai és iskolán kívüli elfoglaltságokat szerveznek a gyerekeknek. A bevont pedagógusok korszerű módszertani továbbképzéseken vesznek részt, melynek eredményeit a nevelő-oktató munkájuk során hasznosíthatják. Kiterjed a megvalósítás a nem formális iskolai rendszerek – Tanoda, Második Esély, Leányanya-program – fejlesztésére, valamint a felnőttképzésbe bekerülő, korai iskolaelhagyó fiatal felnőttek munkaerő-piacra történő integrálására.
A program keretében elérni kívánt célok:
Általános célok:
- Méltányos és befogadó köznevelési intézményrendszer megteremtése
- A köznevelési rendszer hátránykompenzációs hatásainak növelése
- Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók előrehaladásának segítése
- Hátrányos helyzetű csoportok lemorzsolódásának csökkentése
- Foglalkoztathatóság növelése
Operatív célok:
- Mérés-értékelés rendszerének és módszertanának a befogadó iskola szemlélet elvrendszeréhez történő közelítése
- Intézményfejlesztés támogatása, segítése
- Módszertani segédletek és tananyagok kialakítása és közzététele a befogadó oktatás megteremtése érdekében
- Tudásmegosztás és szemléletformálás elősegítése
- A hátrányos helyzetű csoportok közoktatásbeli sikerességét segítő intézményi szolgáltatások biztosítására alkalmas országos szolgáltató-hálózat kialakítása
A projekt megvalósításának főbb lépései:
- Koordinátori hálózat kialakítása – 40 végpont kialakítása
- Mentorok (fejlesztő team) alkalmazása (intézményenként 5 terület)
- Pedagógusok képzése, továbbképzések szervezése
- Helyzetelemzések, felmérések készítése
- Tananyagfejlesztés, új mérés-értékelési rendszer kialakítása
- Szervezetfejlesztés, intézményfejlesztési rendszer kiépítése
- Pilot programok indítása
- Digitális tananyagok, szemléletformáló videók készítése
A projekt közvetlen célcsoportjai:
3-16 éves kiemelt figyelmet igénylő, főként hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusok, illetve a köznevelési intézmények egyéb dolgozói, kiemelten az intézményvezetők, munkaközösség vezetők; továbbá a gyermekek szülei/gondozói;
16-24 éves, az iskolákból lemorzsolódott (végzettség nélkül kiesett) fiatalokat segíteni hivatott, a társadalmi felzárkóztatás folyamatában ágazati együttműködésben érintett ellátó rendszerek dolgozói (önkormányzatok, foglalkoztatási, egészségügyi, szociális intézmények dolgozói; helyi civil szervezetek képviselői, vállalatok munkatársai, stb.)
Vámos Mihályné, Hágenné Balogh Erika mentorasszisztensek
Tóth Papp Józsefné,Strubáné Fenyves Anita,Balyi Jánosné,Bálintné Dovák Andrea,Struba Levente mentorok